fredag den 1. oktober 2010

Travel Guide lov

For nogen tid siden læste jeg en interessant artikel i min hollandske avis (NRC, 1. maj 2010, »Nederland bestaat voor 5 percent uit eeuwige zeuren. Negeert die frustraten«) om loven af Travel Guide. Dette er hvordan det går: Hver rejse gruppe har nogle notorisk utilfredse rejsende.

Mest er ikke mere end 5% af gruppen.

På den måde, de rejseguide forsøger han aldrig vil tilfredsstille dem. Spørgsmålet er, hvordan man håndtere denne gruppe. Det er en potentiel fare for rejseguide. Den største fejl, han kan gøre det for at forsøge at gøre denne gruppe føler sig OK. Han vil aldrig lykkes, fordi de notorisk er utilfredse. Desto mere han gør sit bedste for at tilfredsstille dem, jo større hans nederlag vil være. Og at energi ikke kan bruges på andre 95%, utilfredsstillende dem så godt (med god grund). Hver rejseguide ved, der er en del af den gruppe, der ikke er utilfredse, men kan blive, at meget let. Bruge for meget tid på de 5% gruppe, kan let føre til en 25% gruppe ...

En smart rejseguide ignorerer de 5%, grævlinger så meget som muligt. Han tager deres klager alvorligt og siger hej til dem hver morgen, ligesom de andre. Men han har aldrig bruger mere end 5% af sin tid på dem. Og han sørger for de andre 95% er at have tid af deres liv.

Er vi ikke alle rejseledere på nogen måde?