onsdag den 9. december 2009

Village of the Damned


Det er fabelagtigt mærkelige og uhyggelige. Mere undervands vragdele, denne gang af den forsvundne landsby Llanwddyn i Wales, oversvømmet af Liverpool Råd i 1965. Den recentness af oversvømmelserne gør billederne langt fremmede og mere foruroligende for mig, som om beboerne kun har lige slået en episode af Z Cars før pakke deres tasker og forlader. De bevarede kirkegård antyder måske, at de ikke gør det, eller nægtede at gå.



Ikke desto mindre billeder er uhyggeligt smuk, som minder om Mariele Neudecker'svitrines i deres mystiske livagtighed. Ligesom Neudecker's miniature landskaber nedsænket i vand, de har en luft af uvirkelighed om dem, der tyder på en makaber model bygget til at skræmme børn. I dette tilfælde selv om billederne er af en rigtig sted.



Billederne er taget fra BBC Wales hjemmeside (hvor der er også en video), fandt, fabulously nok, via Springfield skole i Sheffield, der synes at gøre et projekt om oversvømmelser og druknet landsbyer. Spørg mig ikke hvordan jeg kom på tværs af skolens hjemmeside. Jeg tror, det har et link tilbage til en stilling, som jeg gjorde på Ladybower reservoir, men jeg kan ikke finde det.