tirsdag den 20. oktober 2009

Tudselilje - Toad Lily

At finde gode falder stauder kræver en smule af jagt. Så mange gartnere stop-shopping for planter, når sommervarmen hits, men det er en måde at forsikre dig for at have en kedelig falde haven.

Heldigvis et par år siden begyndte jeg at tilføje Tudselilje til min have. Tudselilje har en af disse øgenavne du hellere vil ikke høre, det er Toad Lily. Jeg tror, at navnet har noget at gøre med pletter.

Anyway, jeg har en stor klump af Tudselilje blomstrer i ryggen skygge seng lige nu.

Her kan du se hele klumper sig. Jeg har plantet Tudselilje i andre pletter, og de har gjort ok, men hvis du planter dem ud for noget mere aggressive, de synes at miste terræn. Aparantly dette ene er i det perfekte sted, fordi det er helt tilfredse med der.

Det tog omkring en halv snes trys at få et skud tæt op af den usædvanlige blomstre. Forhåbentlig får du billedet. Jeg tror, jeg gerne vil prøve et par flere af disse nu, at jeg har fundet ud af, hvad de kan lide. Rig kompost, skygge og ikke for tørt er mit gæt.

Har nogen af jer vokse Tudselilje?